Actueel Nieuws

Raadsvergadering
Kan een afbeelding zijn van 2 mensen en tekst
 

GemeenteEcht-Susteren

Wie pasfoto’s nodig heeft voor het paspoort, de identiteitskaart of het rijbewijs kan die nu ook tijdens openingstijden in het gemeentehuis in Echt maken. Een afspraak maken voor de fotocabine is niet nodig, kom wel op tijd zodat u niet te laat komt voor uw eventuele afspraak voor het verlengen of aanvragen van bovenstaande producten. Het blijft uiteraard ook mogelijk om bij een erkende fotograaf pasfoto’s te laten maken.
In de pasfotocabine kunt u ook pasfoto’s laten maken voor het online verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs bij de RDW. Hiervoor zet u in de fotocabine digitaal uw handtekening. Deze foto met handtekening wordt dan vanuit de cabine doorgestuurd naar de RDW. Daarna controleert de RDW de ontvangen gegevens en laat u via een e-mail weten wat de volgende stap is om het rijbewijs te verlengen of uit te breiden. Wilt u gebruik maken van deze nieuwe service voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs, kijk dan voor de voorwaarden op
www.rdw.nl.
Kijk voor de kosten van de fotocabine op:
https://www.echt-susteren.nl/pasfotos-maken-in-het…
 

Wat kan de pasfotocabine nog meer?

In de pasfotocabine kunt u ook pasfoto’s laten maken voor het online verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs bij de RDW. Hiervoor zet u in de fotocabine digitaal uw handtekening. Deze foto met handtekening wordt dan vanuit de cabine doorgestuurd naar de RDW. Daarna controleert de RDW de ontvangen gegevens en laat u via een e-mail weten wat de volgende stap is om het rijbewijs te verlengen of uit te breiden. Wilt u gebruik maken van deze nieuwe service voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs, kijk dan voor de voorwaarden op www.rdw.nl.

Kosten

Het maken van pasfoto’s voor paspoort, identiteitskaart of rijbewijs (5 stuks) kost 8,- euro. Pasfoto’s en een digitale handtekening voor het online verlengen van een rijbewijs (4 stuks) kost 10,- euro. Er kan alleen met pin betaald worden

================================================

Verlenging van actie met Groene Bonnen

07-06-2023, 11:14

De actie met de Groene Bonnen van de gemeente Echt-Susteren is verlengd. Inwoners met een laag inkomen konden de bonnen aanvragen als ze in 2022 energietoeslag ontvingen. Zij kunnen de drie bonnen nu langer, tot en met 31 december 2023, besteden. Zijn de bonnen al geactiveerd? Dan worden deze automatisch verlengd; hier hoeft u dus niets voor te doen. Heeft u uw bonnen nog niet geactiveerd? Ook dan wordt de datum vanzelf aangepast. Als u een brief heeft ontvangen over de bonnen en deze nog niet heeft aangevraagd, is dit ook nog altijd mogelijk.

Steuntje in de rug

De gemeente Echt-Susteren is de actie met de Groene Bonnen gestart om inwoners met een laag inkomen in deze dure tijden extra te ondersteunen. Deze bonnen zijn in te ruilen voor gratis persoonlijk energieadvies, het aanschaffen van energiebesparende producten ter waarde van € 50 en voor een bijdrage van € 400 in de kosten van nieuw witgoed. Meer informatie op www.groenebon.nl/echt-susteren(externe link).
=================================================

Energiebesparing door bedrijven

06-06-2023, 11:02

De regels voor energiebesparing door bedrijven (verduurzaming van het energiegebruik) worden per 1 juli 2023 aangescherpt. Heeft u een eigen bedrijf? Lees dan dit bericht goed door.

Bekijk hieronder welke regels voor uw bedrijf gelden:

Kleingebruikers

Gebruikt uw bedrijf minder dan 50.000 kWh elektriciteit én minder dan 25.000 m3 aardgas (equivalent) per jaar? Dan gelden er geen verplichtingen tot energiebesparing, maar er blijven mogelijkheden tot energiebesparing. Stichting Groene Economie(externe link) kan u helpen bij de verduurzaming.  

Grootgebruikers

  • Energiebesparingsplicht en Informatieplicht
    Gebruikt uw bedrijf meer dan 50.000 kWh of meer dan 25.000 m3 gas (equivalent) per jaar? Dan heeft u een verplichting om energiebesparende maatregelen(externe link) uit te voeren die binnen 5 jaar zijn terug te verdienen. Daarnaast is er een verplichting tot 1 x per 4 jaar te rapporteren over de voortgang van het uitvoeren van de energiebesparende maatregelen (informatieplicht(externe link)). Uiterlijk 1 dec 2023 moeten de bedrijven voldoen.
  • Energieonderzoekplicht
    Gebruikt uw bedrijf > 10.000.000 kWh elektriciteit of > 170.000 m3 gas (equivalent)? Dan heeft u waarschijnlijk een verplichting tot het opstellen van een energieonderzoek(externe link), naast het indienen van de informatieplicht(externe link) (uiterlijk 1 dec 2023).
  • EED-auditplicht
    Voor de bedrijven/concerns met meer dan 250 fte in dienst bij alle vestigingen en een jaaromzet van meer dan € 50 miljoen en meer dan € 43 miljoen balanstotaal is een EED-auditplicht(externe link) verplicht voor alle vestigingen. Naast de EED-plicht moeten deze bedrijven per vestiging mogelijk nog voldoen aan de informatieplicht en/of de energieonderzoekplicht. Uiterlijk 1 dec 2024 moet de EED-audit zijn ingediend.

Overige regels

  • Omgevingsvergunning voor Milieu (milieuvergunning)
    Voor vergunningplichtige bedrijven (IPPC) kunnen nog andere aanvullende regels van toepassing zijn. Controleer de voorschriften in uw vergunning. Is dit niet duidelijk? Neem contact op met de gemeente.
  • Energielabel
    Bij verkoop of verhuur van een gebouw is een energielabel verplicht(externe link). Voor een kantoorgebouw dient er minimaal een energielabel C te zijn.

Meer weten?

Bekijk de video waarin het kort wordt toegelicht.https://www.youtube-nocookie.com/embed/Fz0s4tvRC68?disablekb=1&modestbranding=1

Links

Kijk voor de actuele situatie over subsidies op www.rvo.nl/subsidies-financiering(externe link) en neem bij onduidelijkheden of vragen telefonisch contact op met RvO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) 088 042 42 42.

Vragen?

Mail naar: energie@rudln.nl of duurzaamheid@servicecentrum-mer.nl of neem contact op met dienstverlening van het Servicecentrum MER op telefoonnummer 0475 25 51 00 (bereikbaar maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur).