Actueel Nieuws

Toneelvereniging de Krottepoffers Nederweert heeft 3000 mondkapjes beschikbaar
Maria in atelier.jpeg

 

Toneelvereniging de Krottepoffers uit Nederweert heeft in samenwerking met naaisters uit het de omgeving drieduizend mondkapjes in elkaar gezet. De mondkapjes zijn bedoeld voor sectoren die nu zonder zitten.

 

De vereniging benadrukt dat de mondkapjes geen volledige bescherming garanderen. Initiatiefnemers Bas Peeters en Maria van der Kruijs hebben onderzoek gedaan naar de meest geschikte stoffen en hebben gekozen voor hydrofiel. De kapjes bestaan uit twee lagen hydrofiel met aan de onderkant een opening waarin een filter kan worden gezet; een stuk stofzuigerzak of keukenrol bijvoorbeeld. De kapjes houden tot 84% vocht tegen en zijn gebaseerd op richtlijnen van het RIVM.

 

Dankzij de inzet van vele vrijwilligers binnen de vereniging en twintig vrouwen die thuis aan het naaien zijn geslagen is het de club gelukt om in een dikke week zo’n drieduizend kapjes klaar te krijgen. De Krottepoffers zijn dankbaar voor alle donaties die ze hebben ontvangen om werk mogelijk te maken. Daarnaast hebben meerdere stoffeerders en textielzaken materiaal gedoneerd.

 

De mondkapjes zijn bedoeld voor de sectoren die nu zonder zitten. Mensen in de thuis- of gehandicaptenzorg, maar ook de agrarische sector kan gebruik maken van de kapjes. Voor meer informatie over de mondkapjes kunt u contact opnemen met Bas Peeters via 06-18490150 of Maria van der Kruijs via 0495-625917.

Weekmarkten gaan door in aangepaste vorm

31 maart 2020
Markt
Uit de aangepaste noodverordening van de Veiligheidsregio Noord-Limburg die afgelopen vrijdag (27 maart 2020) van kracht is gegaan is het verbod op markten gewijzigd. Hierdoor mogen markten, afhankelijk van de lokale situatie, toch worden toegestaan voor wat betreft voedselverkoop.

Het gemeentebestuur van Echt-Susteren heeft daarom besloten dat de weekmarken in Echt, Susteren en Nieuwstadt, weliswaar onder strenge voorwaarden, weer mogen plaatsvinden. Wethouder Peter Ruijten leeft mee met alle ondernemers voor wie het moeilijke dagen zijn, maar is blij dat met deze nieuwe maatregel er in ieder geval een aantal kramen open kunnen. “Ik hoop dat eenieder zich houdt aan de genoemde voorwaarden”, aldus wethouder Peter Ruijten.

Voorwaarden marktkramen

De voorwaarden zijn als volgt:

  1. Er mogen maximaal 6 kramen geplaatst worden (uitsluitend kramen van bestaande standhouders)
  2. Er mogen alleen kramen geplaatst worden die uitsluitend voedsel verkopen
  3. Er dient een minimale afstand van 5 meter tussen de kramen te worden aangehouden
  4. De afstand tussen de aanwezigen op de markt dient minimaal 1,5 meter te bedragen

    Daarnaast is het wenselijk om contactloos te betalen. Niet alleen standhouders maar ook als bezoekers van de weekmarkten dienen zich aan deze voorwaarden te houden. Er zal actief gecontroleerd worden op het naleven van alle door de overheid afgekondigde noodmaatregelen.


Nieuwe Noodverordening voor gemeenten Noord- en Midden-Limburg vastgesteld (27-03-2020)

27 maart 2020
Logo veiligheidsregio Limburg-Noord
Plaatsvervangend voorzitter van Veiligheidsregio Limburg-Noord, Rianne Donders–de Leest, heeft vrijdag 27 maart 2020 een nieuwe noodverordening vastgesteld. In deze verordening zijn de aangescherpte maatregelen vertaald die het kabinet afgelopen maandag aankondigde om de verdere verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te voorkomen. Met deze aangepaste noodverordening sluiten de gemeenten van Veiligheidsregio Limburg-Noord maximaal aan bij het landelijke beleid.

Verbod op groepsvorming

In de noodverordening is bepaald dat samenscholingen niet zijn toegestaan. Het is voor alle inwoners in de regio verboden om (in de publieke ruimte) zich op te houden in een groep van drie of meer personen, tenzij zij zich houden aan de minimale afstand van ten minste 1,5 meter. Personen die één huishouden vormen en kinderen tot en met 12 jaar zijn hiervan uitgezonderd.

Wijziging beleid markten

In de noodverordening tot nu toe was een verbod opgenomen voor markten. Met het nieuwe, landelijke beleid, in navolging van de uitspraken van minister Grapperhaus, is de eerdere noodverordening in overeenstemming gebracht met dit landelijk beleid. Hiermee is het mogelijk gemaakt, afhankelijk van de lokale situatie, markten toe te staan. Deze mogen uitsluitend bestaan uit foodkramen. Ook hier gelden de voorschriften voor afstand en hygiëne.

Eenduidige handhaving

Verder is vandaag afgesproken dat beide veiligheidsregio’s in Limburg zo veel mogelijk op de zelfde wijze gaan handhaven. “Vandaag hebben wij met alle burgemeesters van onze regio via een videoverbinding met elkaar gesproken. Over het algemeen zijn wij zeer tevreden over de manier waarop onze inwoners de maatregelen opvolgen. De noodverordening is vooral bedoeld om op te kunnen treden als dat nodig is”, licht burgemeester Donders-de Leest de genomen maatregelen toe.

De noodverordening is vrijdagmiddag per onmiddellijke ingang van kracht gegaan.

PDFnoodverordening_covid-19_veiligheidsregio_limburg-noord_27_maart_2020.pdf (PDF, 722.78 KB)

Commando-overdracht Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando

Kolonel Jan Blom heeft donderdag 12 maart het commando over het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) overgedragen aan zijn ranggenoot Jos Kuijpers. Onder belangstelling van de Commandant Landstrijdkrachten, de burgemeester van Venray en loco-burgemeester van Gemert-Bakel, familie, genodigden en inwoners van de gemeente vond ceremonie plaats op de paradeplaats van de Luitenant-generaal Best kazerne te Vredepeel. Vanwege ontwikkelingen rond COVID-19 vond de overdracht in aangepaste omvang plaats en zijn er aanvullende maatregelen genomen.

‘Als ik de 2,5 jaar terugkijk dan kan ik zeggen: we zijn niet alleen uniek qua samenstelling, we hebben ook unieke capaciteiten hier. We leveren waar ook ter wereld luchtverdediging, we kunnen dit 24/7, all weather, lange tijd achter elkaar volhouden. Als je nagaat dat dit met een organisatie gebeurt die eigenlijk 25% groter zou moeten zijn om alle rollen fatsoenlijk uit te voeren is dat een topprestatie’, aldus Jan Blom in zijn dankwoord richting de eenheid.

Kolonel Jos Kuijpers bedankte tijdens de ceremonie zijn voorganger en onderstreepte het belang van een sterke luchtverdediging. ‘Een heleboel assertieve landen en strijdende partijen hebben het luchtwapen herontdekt en gemoderniseerd. Daardoor komen hele nieuwe en goedkope offensieve wapens zoals drones en kruisraketten ter beschikking van tal van regimes en groeperingen die weinig scrupules kennen bij het inzetten van deze wapens.’ Kuijpers sprak zijn trots uit over de vakmensen van het DGLC en gaf aan zin te hebben in de uitdaging. ‘De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en we hebben geen andere keus dan deze ontwikkelingen volledig te omarmen’. Hierbij doelde kolonel Kuijpers onder andere de ontwikkelingen van onbemande drones en raketten, maar ook innovatieve tegenmaatregelen zoals lasers.

Vredepeel, 12 maart 2020
Commando overdracht DGLC
Vredepeel, 12 maart 2020
Commando overdracht DGLC


Gratis compost voor inwoners van Echt-Susteren


Onderzoek verkeersveiligheid Echt-Susteren

11 maart 2020
Verkeersveiligheid
De gemeente wil graag weten hoe inwoners denken over verkeersveiligheid in Echt-Susteren. Door het invullen van de online enquête kunt u bijdragen aan het gemeentelijk verkeersplan. Dit verkeersplan is in 2016 gestart en de uitvoering hiervan loopt tot en met 2025.

Enquête

“We willen als gemeente graag iedereen de gelegenheid geven om een bijdrage te leveren aan de 
verkeersveiligheid binnen onze gemeente”, zegt wethouder Peter Ruijten. Inwoners kunnen daarom een enquête invullen en aangeven hoe zij over verkeersveiligheid denken. In deze enquête wordt 
u gevraagd van welk vervoersmiddel u het meest gebruik maakt, hoe u denkt over de parkeergelegenheid en wat  zorgt voor een veilig gevoel in het verkeer. Uit de resultaten hiervan en de uitkomst van de gesprekken met externe partners zoals de (basis)scholen, contactgroepen per kern, de fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland worden uitdagingen gehaald die in de komende jaren worden opgepakt.


Hoe worden de tarieven van het afvalsysteem berekend?

10 maart 2020
In iedere afvalcontainer zit een speciale chip die de vrachtauto die het afval komt ophalen kan uitlezen.
Hierdoor weet de gemeente op het eind van het jaar hoe vaak u welke afvalbak aan de straat heeft gezet.
Op basis daarvan wordt het variabele deel van het tarief van de afvalstoffenheffing berekend.

 

Waaruit bestaat het tarief?

Het tarief van de afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen. Het vaste deel en het variabele deel.

– Het vaste deel voor meerpersoonshuishoudens is € 155,- (dit was € 233,-). Voor eenpersoonshuishoudens is dit € 101,- (dit was € 155,-). Dit vaste deel betaalt ieder huishouden in het lopende kalenderjaar.

– Het variabele deel wordt pas aan het eind van het jaar definitief vastgesteld. Dit wordt berekend op basis van het aantal keren dat u uw restafval aanbiedt.

Een lediging van de restafvalbak kost
€ 9,- per keer voor huishoudens met een grote (240 liter) restafvalbak. Huishoudens die een kleine (40 liter) restafvalbak hebben betalen € 1,50 per lediging.

– Huishoudens die hun restafval aanbieden in een ondergrondse verzamelcontainer betalen naast het vaste bedrag een bedrag van € 2,25 voor elke zak die in de verzamelcontainer wordt gegooid. Als u goed afval scheidt, hoeft u uw restafvalbak minder vaak aan de straat te zetten.

Hierdoor heeft u de kosten van de afvalstoffenheffing voor een gedeelte zelf in de hand.


Hoe gaan we de afvalstoffenheffing vanaf 2020 betalen?

In 2020 wordt eenmalig alleen het vaste deel in rekening gebracht, omdat het aantal aanbiedingen van het restafval nog niet bekend is. Dit wordt wel geregistreerd zodat u in 2021 het aantal ledigingen van 2020 alsnog betaalt bovenop het vaste deel van 2021. Het vaste deel betaalt u dus vooruit, en het variabele deel altijd achteraf. Onze partner BsGW verzorgt zoals gebruikelijk de facturatie en incasseringen.


Behouden inwoners met weinig inkomen de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing?

De kwijtscheldingen op het vaste deel van de afvalstoffenheffing blijft van toepassing. Het variabele tarief wordt wel berekend, om het scheiden van afval ook bij huishoudens
met minder inkomen te stimuleren.



Meedoen Landelijke Opschoondag?

3 maart 2020

Landelijke opruimdag

Komt u ook in actie tegen zwerfafval? Meld dan uw opschoonactie nog vóór 6 maart hier aan.

Landelijke Opschoondag 2020

Op zaterdag 21 maart doet gemeente Echt-Susteren mee aan Nederlands grootste opschoonactie
tegen zwerfafval. Allerlei verenigingen, scholen en vriendengroepen hebben zich al aangemeld om de buurt samen een stuk schoner te maken.


Doet u ook mee?

De gemeente zorgt tijdens de Landelijke Opschoondag voor alle benodigde opschoonmaterialen.
U kunt zich ook individueel aanmelden of aansluiten bij een bestaande actie.


Doe mee en win de Afvalbingo!

Met uw opschoonactie zorgt u niet alleen voor een schone buurt, maar kunt u en alle deelnemende kinderen ook nog eens mooie prijzen winnen met de Afvalbingo!



Leen een computer in Echt-Susteren

3 maart 2020
Leen een computer
Sinds kort is het project ‘Computerloos’ ook in deze gemeente. Voor €10,- per jaar kunnen inwoners met een minimaal inkomen een computer lenen.

Kom ik in aanmerking?

Niet alle inwoners kunnen om financiële redenen zelf voorzien in de aanschaf van een computer of laptop. Daarom kunnen inwoners met een minimaal inkomen zich melden via: Computerloos.echt@gmail.com. De gemeente controleert vervolgens of u in uw huidige financiële situatie (met behulp van een indicatie) in aanmerking komt voor dit project.


Hoe werkt het?

Elke maandag en dinsdagochtend van 9.00 – 12.00 uur zijn vrijwilligers aanwezig in het Talenthouse aan de Diepstraat 3c in Echt om hierbij te helpen. Alle computers draaien op Windows 10 en zijn voorzien van een toetsenbord, muis en flatscreen monitor. Jaarlijks kunt u de bruikleenovereenkomst opzeggen en uw apparatuur terug geven.
Vragen? Neem contact op met de organisatie via: computerloos.echt@gmail.com.



Vlak over de gemeentegrens in Duitsland en inmiddels ook in Nederland zijn besmettingen vastgesteld met het coronavirus. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM.

Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u bellen met het landelijke informatienummer via: 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen.

Bekijk hier het advies van de GGD over Duitse ouders waarvan de kinderen in Nederland op school zitten en Duitse werknemers die werken in Nederland.

Vlak over de gemeentegrens in Duitsland en inmiddels ook in Nederland zijn besmettingen vastgesteld met het coronavirus. Heeft u vragen, of bent u ongerust hierover ? Bekijk dan hier de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM.

Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u bellen met het landelijke informatienummer via: 0800-1351. U kunt ook de website van de GGD raadplegen.

Bekijk hier het advies van de GGD over Duitse ouders waarvan de kinderen in Nederland op school zitten en Duitse werknemers die werken in Nederland.